6 stappen van Start naar een Honden dagopvang


Als u eenmaal hebt besloten een hondendagverblijf te openen, wilt u waarschijnlijk zo snel mogelijk operationeel zijn. De belofte van nieuwe harige vrienden is moeilijk om op te wachten!

Er zijn echter heel wat stappen tussen de keuze om een kinderdagverblijf te openen en het daadwerkelijk accepteren van reserveringen. Van het vinden van faciliteiten en het inhuren van personeel tot het vaststellen van normen voor veilig spelen met honden, er moeten beslissingen worden genomen.

Bij Gingr zijn we gespecialiseerd in oplossingen om de bedrijfsvoering in de dierverzorging te verbeteren. Wij hebben een aantal gemeenschappelijke vereisten opgemerkt voor het opstarten van een hondendagverblijf, en hebben die in de volgende stappen samengevat:

  1. Begrijp het business model van een honden dagopvang.
  2. Beveilig uw faciliteiten.
  3. Neem gekwalificeerd personeel aan.
  4. Prijs uw diensten.
  5. Een systeem ontwikkelen voor de evaluatie van dieren.
  6. Beperk het risico voor uw bedrijf.

Bent u klaar om uw hondendagverblijf te openen? Laten we beginnen.

1. Het bedrijfsmodel van een hondendagverblijf begrijpen.

Alvorens een hondendagverblijf te openen, moet u een duidelijk inzicht verwerven in wat het model voor dit type onderneming inhoudt.

Heel anders dan in andere dienstverlenende sectoren zijn hondendagverblijven afhankelijk van herhalingsaankopen – iets waarmee u rekening zult moeten houden in de meeste aspecten van uw activiteiten.

Dit kan worden gegenereerd door:

  • Lidmaatschappen. Voor bijzonder regelmatige cliënten, zoals degenen die wekelijks terugkomen, zou een lidmaatschap tegen een gereduceerd tarief of met extra diensten en voordelen nuttig zijn.
  • Ponskaarten. Dit verwijst naar de verkoop van pakketten van diensten (bv. 12 verblijven in uw hondendagverblijf) aan klanten in bulk voor een gereduceerde prijs.
  • Aanvullende diensten. Of het nu gaat om verzorging of training, met extra diensten kunt u uw klanten meer waarde bieden en hun zaak ook na een extra verblijf behouden.

Wanneer u een hondendagverblijf begint, neem deze facetten dan mee in uw planning. Dit kan betekenen dat u een trimsalon moet uitbouwen, een gediplomeerde hondentrainer in dienst moet nemen of voordelige bulkprijzen moet berekenen.

Als u door de volgende stappen gaat, doe dat dan met herhalingsaankopen in gedachten.

2. Beveilig uw voorzieningen.

Zodra u uw beslissing om een hondendagverblijf te openen echt hebt geëvalueerd, kunt u beginnen met de eigenlijke bouw van het bedrijf. Als je vanaf de grond begint, moet je eerst de faciliteiten veilig stellen.

Er zijn twee belangrijke manieren om fysieke faciliteiten voor uw hondendagverblijf veilig te stellen:

  • verhuren van een ruimte
  • bouwen/kopen van een ruimte

De eerste optie is over het algemeen toegankelijker voor bedrijven die geen enorme startfondsen ter beschikking hebben (het kopen/bouwen van faciliteiten is ongelooflijk duur!).

Maar een ruimte huren betekent dat je een huisdiervriendelijke faciliteit moet vinden (of een die je mag aanpassen) en waarschijnlijk een verzekeringspolis die je huisbaas als bijkomende verzekerde vermeldt.

Bij het evalueren van uw faciliteiten opties, overweeg dan het volgende:

Locatie

De locatie kan een grote rol spelen bij de faciliteiten die u kiest. Vaak speelt de locatie een grote rol in de prijs en het type faciliteit dat u kunt krijgen.

Hoewel u misschien geneigd bent om voor een eersteklas winkelruimte te gaan, moet u zich realiseren dat industriële en gemengde ruimten net zo succesvol kunnen zijn als het gaat om de locatie.

Bestemmingsvoorschriften

Onderzoek de bestemmingsplannen in uw gemeente om er zeker van te zijn dat u in een gebied werkt waar dat wettelijk is toegestaan. Er zijn vaak voorschriften over waar bedrijven, en nog meer bedrijven met dieren, mogen worden gevestigd.

Fysieke lokalen

Ontdek het terrein door de ogen van een dier. Is er ruimte om te ontdekken, zoals een omheinde speelplaats? Is de vloerbedekking aanvaardbaar voor wat betreft de normen inzake ziektebestrijding en slipweerstand? Is er sanitair om baden en diepe reiniging te ondersteunen?

3. In dienst nemen van gekwalificeerd personeel.

Opdat dierenouders hun honden aan uw zorg overlaten, moeten zij erop kunnen vertrouwen dat u een bekwaam team van hondenverzorgingsexperts in dienst hebt. Er zijn een paar belangrijke kenmerken waar u op moet letten bij uw interne aanwervingsprocedures, en een paar waardoor u opvalt bij externe klanten die uw diensten overwegen.

Wanneer u personeel aanneemt, zoek dan naar de volgende kenmerken:

  • Liefde voor honden. Dit spreekt voor zich – als iemand meer een katpersoon is of een vreselijke hondenallergie heeft, is hij niet de juiste persoon voor uw bedrijf.
  • Een verscheidenheid van specialiteiten. Overweeg personeel aan te nemen voor verschillende specialiteiten, zoals trimmen en hondentraining. Zo kunt u comfortabel een breder gamma van diensten aanbieden, in plaats van oplossingen te MacGuyver-en wanneer de nood aan de man komt.
  • Basisopleiding en certificering. Medewerkers van hondendagverblijven moeten op de hoogte zijn van reanimatie van honden en andere elementaire eerste-hulpbehoeften. Overweeg om een officieel certificaat voor dierenverzorging aan te vragen, zoals dat van PACCC.
  • Vermogen tot aanpassing. Elke dag in de dierenzorg zal er anders uitzien. Personeelsleden in dienst nemen die zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, zoals de invoering van nieuwe beheersoftware voor hondendagverblijven of nieuwe verantwoordelijkheden in geval van onverwachte omstandigheden (zoals de huidige COVID-19-pandemie die de V.S. treft).

Een zorgvuldige aanwerving vanaf het begin voorkomt later desastreuze problemen, dus het is een slimme beslissing om bijzonder voorzichtig te zijn bij het kiezen van teamleden.

4. Prijs van uw diensten.

Hoe u de prijs van uw diensten bepaalt, kan een enorme impact hebben op uw activiteiten in het algemeen. Houd bij de prijsbepaling van uw diensten het volgende in gedachten:

Mindful Pricing

Hoewel uw bedrijf winstgevend moet zijn (meer inkomsten binnenbrengen dan uw bedrijfskosten), is het bepalen van uw prijzen ingewikkelder dan dat basisgegeven.

Te hoge prijzen zullen klanten uitsluiten die niet bereid zijn dergelijke extravagante prijzen te betalen, terwijl te lage prijzen uw diensten ondermaats zullen doen lijken. Probeer prijzen vast te stellen die een weerspiegeling zijn van uw diensten, dus als u dingen hoger prijst, zorg er dan voor dat u die waarde echt aan de klanten biedt.

Vergeet verder niet dat een eenvoudige prijsstructuur altijd zal zegevieren – noch u, noch uw klanten hebben baat bij een ingewikkelde prijsstructuur.

Aanvaarding van Deposito’s

De mogelijkheid om aanbetalingen te aanvaarden is vooral belangrijk wanneer het gaat om de planning voor dierenverzorgingsbedrijven.

Overweeg om aanbetalingen in uw prijsstructuur op te nemen (waarbij een percentage van de betaling vooraf wordt ontvangen) om ervoor te zorgen dat klanten die reserveren ook daadwerkelijk komen.

Terugkerende betalingen

Voor hondendagverblijven overdag is het gebruikelijk dat eigenaren hun huisdieren regelmatig naar de faciliteit brengen. Dit kan elke dag van de week zijn, een paar dagen van de week volgens een vast schema, of zelfs één keer per week op dezelfde dag.

Overweeg die klanten een recurrente betalingsstructuur aan te bieden, zodat ze er niet aan hoeven te denken om telkens te betalen. Door bijvoorbeeld dagpakketten aan te bieden (vergelijkbaar met ponskaarten), kunnen huisdiereigenaren in één keer meerdere dagen zorg kopen.

Tips voor het personeel

Het aanvaarden van fooien voor hondendagverblijven is enigszins controversieel in de sector, dus het is aan u om te beslissen of u ze aanmoedigt of niet.

Aan de ene kant vinden sommige klanten van dierenverzorging het vervelend dat hen gevraagd wordt een fooi te geven voor de service – vooral als ze vaste klanten zijn en om te beginnen een hogere prijsklasse betalen.

Er kunnen echter wel degelijk persoonlijke relaties ontstaan tussen dierenverzorgers en dieren, en klanten willen misschien de kans krijgen om hun dankbaarheid te uiten via een fooi. Dezelfde regel geldt ook voor fooien aan hondentrimmers!

Overweeg uw prijsstelling in het algemeen en beslis of het aanvaarden van fooien een positieve beslissing zou zijn. Voor meer informatie over prijzen en winst, zie deze gids voor het maken van een businessplan voor hondendagverblijven.

5. Een systeem ontwikkelen voor de evaluatie van honden.

Eerder zeiden we al dat klanten uw personeel moeten vertrouwen om hun honden aan uw zorg toe te vertrouwen. Er is echter nog een ander aspect aan die overweging- de andere honden in uw instelling.

Personeelsleden kunnen worden geïnstrueerd en aangestuurd, maar met dieren is dat moeilijker, vooral als die om te beginnen wat onhandelbaar zijn.

Het is belangrijk dat u elk dier dat onder uw hoede komt evalueert om er zeker van te zijn dat uw personeel en de andere dieren in uw instelling veilig zijn in de buurt van de nieuwkomer. Dit geldt over de hele linie voor elke baan waarbij met honden wordt gewerkt – en ook met andere huisdieren!

Hier zijn een paar tips bij het evalueren van hondencliënten:

  • Een eerste evaluatie voltooien. Net zoals een klant uw personeel moet vertrouwen voor hij boekt, moet u zijn huisdier vertrouwen. Maak een eerste evaluatie die standaard is voor alle dieren die onder uw hoede komen, en vermijd het aanvaarden van dieren die niet door deze eerste controle komen.
  • Zorg ervoor dat uw personeelsleden de tekenen van agressie tegen honden herkennen. Als uw personeel de eerste tekenen van ongerief bij uw honden herkent, kan het daarop reageren en de interactie vastleggen.
  • Een permanent gesprek voeren. Evaluatie moet een doorlopend proces zijn, omdat er altijd een kans is dat het temperament van een hond verandert. Als u met software voor dierverzorging werkt, kunnen personeelsleden gemakkelijk notities en meldingen achterlaten die andere personeelsleden kunnen zien voordat ze met een hond in contact komen.

De veiligheid van uw personeel en klanten is van cruciaal belang voor elke hondendagopvang. Door al in een vroeg stadium na te denken over het evaluatieproces, kunnen ongelukken in de toekomst worden voorkomen.

6. Risicobeperking voor uw bedrijf.

Tenslotte is, net als bij elke andere zakelijke onderneming, vroegtijdig inzicht in en beperking van potentiële risico’s van cruciaal belang. Omdat u met levende, en soms onvoorspelbare dieren gaat werken, is dit extra belangrijk!

Er zijn een paar verschillende factoren die hierbij een rol spelen:

Verzekering

Een verzekering beschermt uw dierenverzorgingsbedrijf in het ergste geval – of het nu gaat om de dekking van juridische kosten, de financiering van noodzakelijke reparaties of zelfs de dekking van gederfde inkomsten.

Hoewel u zult willen investeren in de gebruikelijke bedrijfsverzekeringsopties, zoals commerciële en beroepsaansprakelijkheid en eigendomsdekking, zijn er ook huisdier-bedrijfsspecifieke dekkingssoorten.

Dit omvat ook een verzekering tegen dierenbezit en zelfs dekking tegen verlies van sleutels.

Software

Technologie verovert diverse sectoren, van non-profitorganisaties die tijd bijhouden tot evenementen die de digitale weg opgaan. Ook in de dierenverzorgingssector zijn er softwareoplossingen om uw hondendagverblijf te helpen de risico’s te beperken.

Met reserveringen, planning en betalingen online heeft uw bedrijf een duidelijk beeld van wat er te verwachten is op elk punt van uw activiteiten. Dit overzicht zorgt ervoor dat u nooit overboekt bent tot het punt van gevaar.

Bovendien kunnen met veel van deze oplossingen gemakkelijk waarschuwingen en nota’s worden doorgegeven. Dat betekent dat elk personeelslid op de hoogte is van de geschiedenis van een hond in uw zorg. Eventuele gedragsconflicten zullen snel worden gecommuniceerd.

Voorbereidingen op rampen

In de nasleep van de COVID-19 pandemie die momenteel de VS teistert, merken grote en kleine bedrijven hoe essentieel proactief denken is.

Ga na hoe uw bedrijf door dit of soortgelijke conflicten kan worden getroffen, en probeer een actieplan op te stellen voor het geval deze problemen zich voordoen.

Weet u hoe u zou zorgen voor dieren die voor langere tijd (misschien een week) in pension zitten? Heb je dierenvoeding? Hebt u nagedacht over hoe uw personeel zal worden verzorgd en gecompenseerd? Streef ernaar antwoorden te hebben op deze vragen voordat u ze echt nodig hebt.

Het openen van een hondendagverblijf is de moeite waard, maar er zijn een paar stappen te nemen voordat u uw eerste harige gast verwelkomt. Gebruik deze gids als startpunt voor uw voorbereidingen en u zult een geweldige start maken!

Over de auteur: Andy Gale is directeur verkoop en marketing bij Gingr, een toonaangevende softwareleverancier voor dierenpensions en hondendagverblijven. Gake helpt eigenaren van dierenverzorgingsbedrijven de waarde van intuïtieve software in het dagelijks beheer te begrijpen en werkt samen met andere leiders in de dierenverzorgingsindustrie om eigenaren van dierenverzorgingsbedrijven in het veld te ondersteunen.

 

 

 

Recent Posts